Startovací kabely

V naší ulici se předělává teplovod, a proto jsem potřeboval přeparkovat. Ford Kuga však nenastartoval. Tlačítko nijak nereagovalo, vyzkoušel jsem i různé klíčky, zda to není baterkou v nich. Vysouvací klíč do zapalování také nepomohl. Veškerá elektronika však fungovala bez problémů, žádná kontrolka nevarovala. Jediné, čeho jsem si všiml, bylo zpožděné centrální odemykání auta. Pod kapotou jsem našel vysušeného ježka, takže jsem měl i podezření na překousané kabely. S použitím dvou různých aut a dvou různých startovacích kabelů se auto nepodařilo nastartovat. Pokud by bylo potřeba auto odtáhnout, je možné odblokovat řadící páku po odklopení krytu. Nakonec se problém vyřešil výměnou autobaterie, což byla ta nejpřijatelnější varianta. Situace mě ale donutila se zamyslet nad účinností startovacích kabelů.

Začal trochu pátrat na netu a zjistil jsem, že není kabel jako kabel. Předtím by mě nenapadlo, že je potřeba takový odběr proudu, že by na kabelech záleželo. Tenčí vodiče dieslové motory obvykle nenastartují vůbec a jsou určeny jen pro slabší benzíňáky. Pro velkoobjemové diesly pak jsou potřeba opravdu robustní drahé kabely. Rozdíl ve vodivosti v poměru s průřezem vodiče je také u čistě měděných vodičů nebo pouze poměděných. Měděné by měly mít delší trvanlivost, protože se nelámou jako hliníkové. První náhled do problematiky je dobré získat zde. Nicméně samozřejmě ne všechny kabely na trhu byly testovány. Proto je dobré se vždy informovat u výrobku na skutečný průřez vodiče. Já jsem si vyhlédl nové kabely od české společnosti Compass.

ZIPPER BAG startovací kabely 600A 4m 10mm (cena od cca 600 Kč)
ZIPPER BAG startovací kabely 400A 3m 10mm (cena od cca 300 Kč)

Oba kabely jsou měděné, to je ok. Oba kabely mají udaný průměr 10 mm, takže jsem uvažoval, proč je jeden dvojnásobně drahý než druhý. Udávaný parametr 10 mm mi přišel zvláštní. To by totiž dělalo obrovský průřez Pi*5^2=78,5 mm2. Tak jsem zavolal výrobci/distributorovi výrobků Compass. Přiznali, že 10 mm je průměr kabelu včetně bužírky (izolace) a tedy číslo nic neříká o průměru měděného vodiče. Ten u dražšího modelu odhadují na 6-7 mm, což by znamenalo průřez kolem 30 mm2. To je již reálná hodnota. Průřez u levnější varianty kabelů jsem nezjistil, je však jasné, že bude podstatně menší. Uváděná hodnota 10 mm je tak velmi zavádějící a je to v podstatě klamání zákazníka. Plusem je, že dražší kabely mají průhlednou izolaci, takže tloušťka se dá i přibližně zkontrolovat. Údajně nastartují i dodávky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.