Řidičák na dron podkategorie A2

Nejdříve potřebujete nějakou elektronickou identitu (já měl mojeID) a uděláte si online test pro kategorii A1 & A3. Tam jsem měl myslím 2 chyby ze 40 a nedozvíte se kde. Relativně spolehlivě se dá čerpat ze studijního materiálu Úřadu pro civilní letectví (CAA). Získáte „Doklad o absolvování online výcviku“ pro dané podktegorie. Pokud chcete víc, další na vás čeká osvědčení pro podkategorii A2.

Musíte se na zkoušku přihlásit stiskem jednoho tlačítka v systému CAA. Horší už je, že systém neodešle žádný potvrzovací email, že žádost přijal. Takže buď mačkáte znovu, nebo voláte p. Beranovi z CAA, nebo žijete v nejistotě. Po kratší či delší době (dle toho, jak se trefíte do doby zkouškového či nezkouškového obdoví) vám napíše p .Beran termíny a pošle přihlášku ke zkoušce. Mně do gmail schránky bohužel tento mail přišel jako spam, jen náhodou jsem si ho všiml a stihl se přihlásit.

Učil jsem se jen ze studijního materiálu CAA, určeného spíše pro podkategorie A1 & A3, dále z návodů ke dronu DJI Phantom 4 RTK, YouTube video o základech meteorologie a potom nějaké články o bateriích. Risknul jsem to a nešel jsem do studia přímo právních předpisů. Teoreticky je potřeba mít praktický výcvik s dronem – k tomu jsem si udělal čestné prohlášení – ale prakticky k tomu nechtěli vůbec nic. Ani třeba podepsat papír na místě o tom, že jsem samovýcvik absolvoval.

Zkouška je na PC na Úřadu pro civilní letectví v Praze, k dispozici mají v učebně 6 PC. Čas na zkoušku ani nevím, moc jsem se na to nedíval – asi 45 minut. Otázek je 30. Na jednu jsem se chtěl při testu doptat, jak je to myšleno, ale moc úspěch to nemělo. Měl jsem v testu 5 chyb, možné bylo mít myslím 7 chyb.

Jedna největší část otázek je jasná a vychází zhruba ze studijního materiálu. Další část otázek je taková úvahová a když se zamyslíte nebo trošku víte, tak na to přijdete (např. k meteorologii). Další část otázek je taková nejasná, když nevíte, jak přesně to je v daném předpise uvedeno (turbulence za budovou, baterie apod.). Další část otázek je o bateriích a některé byly také nejasnější nebo překvapivě více odbornější.

Podle mě většina lidí na tom bude asi jako já. Většinu ví, pár toho tipne podle nejlepšího vědomí a svědomí a doufá se, že hranice 7 chyb to pokryje. :) Já si tedy ale myslím, že větší službu by udělal rozšířený studijní materiál, aby se dalo z něčeho učit a nemuselo se tipovat a namátkou studovat něco na internetu. Také alespoň vyhodnocení špatných odpovědí by pilotovi něco dalo – pilotní průkaz není vše, hlavní by měly být znalosti.

Osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota podkategorie A2 vám přijde na email. Platnost je 5 let, zatím asi není jasné, jak to bude s prodlužováním platnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.