Studijní referentka rozeslala hromadný email, který níže kopíruji. A přikládám svoji odpověď, na kterou samozřejmě nikdo nereagoval, včetně garantů trenérské školy a proděkana.
Dobrý den,
někteří studenti se mě ptali na možnost stahování prezentací a tak Vám zasílám odpověď hromadně.
Od tohoto akademického roku jsme zavedli opatření z důvodu ochrany autorských práv a respektování práce našich vyučujících.
Chápeme, že stahování prezentací může být pohodlné, ale je důležité, abychom dodržovali právní předpisy a chránili duševní vlastnictví.
Prezentace jsou k dispozici pouze pro prohlížení online, což nám umožňuje zajistit, že jsou používány v souladu s autorskými právy.
Prezentace jsou určené pro přímou výuku (synchronní výuku), kde se studenti a učitelé setkávají a komunikují v reálném čase. Tyto prezentace pomáhají studentům lépe pochopit probíraná témata.
Pro samostatné studium (asynchronní výuku), kdy studenti pracují podle svého vlastního rozvrhu, doporučujeme vždy nějakou literaturu. Ta poskytuje podrobnější informace a umožňuje studentům seznámit se s obsahem do hloubky ve svém vlastním tempu.“
Dobrý den,
neodolám se zpožděním zareagovat, protože podle mě má problém trochu více rovin než jen autorská práva.
- Opatření bylo zavedeno bez předchozího upozornění v průběhu akademického roku (až v jeho druhé polovině). To není fér ke studentům, kteří stávající prezentace neměli stažené, ale počítali, že jsou kdykoliv k dispozici.
- Říkala jste, že umožněné stahování bylo jen chybou IT oddělení a že mělo být zablokované. Od kdy nařízení ve skutečnosti má být platné a kdo ho vydal, je pro mě zatím otázka.
- Určitě ne všichni vyučující mají problém s poskytnutím prezentací a někteří je poskytnout chtějí. Tímto systémem ale řešíte pouze „vše nebo nic“.
- Není umožněno ani stahování podpůrných materiálů studia, nejen samotných prezentací. Chyba.
- Materiály jsou dostupné jen na společném cloudu, ke kterému lze kdykoliv ztratit přístup, pokud někdo z uživatelů změní heslo. Nespolehlivý datový zdroj. Navíc pouze online. (Prý je v plánu řešit v budoucnu jinak!?)
- Prezentace jsou nahrávány až zpětně, nespolehlivě a organizace a pojmenování materiálů na cloudu často zmatečné. Materiály jsou někdy zastaralé a neaktuální (z předchozích let).
- Ano, někteří vyučující mají méně kvalitní prezentace např. s vykradenými obrázky bez uvedení zdroje. Tam je na místě chránit duševní vlastnictví, ale spíše ostatních autorů. 😊
- Naprostá většina vyučujících přímo využívá ke zkoušce obsah prezentací (ač třeba jako hlavní zdroj doporučuje literaturu). Pro většinu předmětů chybí skripta odpovídajícího rozsahu.
- Pouhý odkaz na rozsáhlou externí literaturu a samostudium je nesmysl. To je taková klička, když neaktivní vyučující nemá své publikace a navíc nechce poskytnout trochu své práce – prezentaci.
- Kdo chce, může si stejně prezentace vyfotit z obrazovky, případně i texty automaticky zdigitalizovat. Absence oficiálního stažení vede bohužel naopak k většímu online sdílení méně kvalitních studijních materiálů.
Já bych poradil…
- Vyučující tvoří kvalitní materiály, ve kterých citují relevantní zdroje a nestydí se prezentace publikovat.
- Prezentace slouží jako podpora výuky, nutně tedy nemusí obsahovat “vše z předmětu“. Nemají samospasitelně nahrazovat všechny další informace, jak se mnohdy i např. z pohodlnosti vyučujících děje.
- Vyučují dávají studentům k dispozici další studijní materiály odpovídajícího rozsahu (skripta, odborné články apod.). Ty je samozřejmě naopak záhodno chránit autorskými právy.
- Chránit duševní vlastnictví prezentací alá studijních sylabů či „encyklopedií“ vzniklých z externích zdrojů není úplně dobrá logika věci. (Umělá inteligence asi brzy bude nebo už dělá lepší prezentace, než někteří vyučující.)
- HLAVNĚ dát vyučujícím INDIVIDUÁLNĚ svobodu, jaké materiály volně poskytují a pro jaké další pošlou studenty do knihovny nebo knihkupectví apod. Předávat si učitel-student prezentace „mimo systém“ na USB disku je již trochu nestandardní a mimosystémové.
Jak opakovaně říká jeden kolega student z TŠ (a současně student jiné VŠ) – volně parafrázuji – Připadá mi, že všechno je tady problém.
Sice jsme jen TŠ, dobře, ale z kontextu mám malinko obavy, že např. prezentace pro nás jsou často plně využity nebo většinově resuscitovány z běžné prezenční výuky studijních programů FTVS. Občas i nepřizpůsobeny zkrácené časové dotaci předmětu.
Na ČVUT jsme to řešili docela snadno. Každý vyučující měl svou osobní stránku (příp. předmět měl svou stránku, resp. obvykle oboje), kam se materiály umísťovaly (několik let jsem většině vyučujících zprostředkovával). Nekvalitní nebo chybějící materiály od vyučujícího znamenaly, že se to promítne v jeho hodnocení od studentů v anketě na konci semestru a potažmo pak přes vedoucího katedry dojde k nápravě. Nepamatuji, že by někdo nepublikoval prezentace. Ty naopak všechny byly již primárně vytvářeny proto, aby byly prezentovány a publikovány. Když je ale logika opačná, tj. že si je vyučující vytváří prezentaci „pro sebe“, aby mu pomáhala při výuce, ale pak ji nechce dát, aby byla do budoucna studentům ku prospěchu, tak je to pro mě těžko pochopitelné.
Variantu neposkytnutí nějaké vysoce odborné a inovativní prezentace si asi představit dokážu (není náš případ). Nebo mám tak stručnou prezentaci, že si studenti bez problému stačí psát poznámky a tedy dávat prezentaci není nezbytně nutné. Nebo mohu poskytnout materiál, který prezentaci plně nahradí (v odpovídající podrobnosti) – to dělá myslím vyučující na první pomoc (teď nechodím, předmět mám uznán). Variant je mnoho, proto by o tom měli mít možnost rozhodnout spíše vyučující sami. Nemluvě o stávajícím zákazu vystavení prezentací před výukou.
Paní Kloučková, hlásím, že např. prezentace z Pedagogiky na cloudu mají sice ikonu stažení stále přístupnou (zřejmě opět chybou IT oddělení), ale naopak se vůbec nenačítají (jinou chybou). Prosím o prověření, jestli to tak vidíte i Vy u sebe a případnou nápravu.
Zdravím pana doc. M. Bednáře, který sám aktivně poskytl všechny prezentace dopředu a obohatil výuku o další vlastní a externí materiály, které přinesl na přednášku. Jistě si teď rád počte a pobaví se – na to hlavně spoléhám. 😃
S pozdravem
Filip Dvořáček